Az első vállalkozásomban elkövetett hibák webdesigner szemmel – Tanulj belőlük te is!
arculat arculattervezés betűtípus brandépítés design keresőoptimalizálás kulcsszó logó marketing márkaépítés seo személyes tipp weboldal webshop
Nem a Wingeffect az első vállalkozásom. Még a telefonalkatrész webshopban dolgoztam, amikor elindítottam a saját webshopom: angliából importált, női sportruhákat árultam.
Sajnos ez a vállalkozás nem lett sikeres, de utólag már nem bánom. Az akkor elkövetett hibákból rengeteget tanultam, és végül ez vezetett ahhoz, hogy marketinget tanuljak, majd rátaláljak a webdesignra, ami valódi szerelemmé vált.
Nézzünk is meg most webdesigner szemmel néhány hibát, amiket akkor elkövettem, és tanulj belőlük te is!
Ahhoz, hogy a brandépítéssel (ugyan már, azt se nagyon tudtam mi az) kapcsolatos döntéseimet megértsd, röviden felvázolom, mik voltak a terveim a vállalkozásommal kapcsolatban. Az ötlet jónak tűnt: prémium minőségű, Angliából importált női sportruhákat kínáltam, amelyeket itthon máshol nem lehetett kapni. A tervem az volt, hogy később férfi ruhákkal bővítem a kínálatot, majd saját márkás edzőruhák gyártásába is belekezdek.
Hogyan is vágtam bele?
Logó csak egy fájlformátumban
A logómat egy logó generátorral készítettem, majd egy tanuló grafikus ismerősömmel rajzoltattam át háttér nélkül, nagy felbontásban. A formátum kérdésénél azonban megrekedtem, és csak PNG-ben kértem, mert nem ismertem más, átlátszó hátterű formátumokat. Ma már tudom, hogy több formátumra is szükség van, különösen SVG-re, amely pixelesedés nélkül méretezhető és átszínezhető.
Logóváltozatok hiánya
Azzal nem nagyon lőttem mellé, hogy olyan logót terveztem, ami a férfiak és nők számára is vonzó lehet.
Viszont! Akkor még nem tudtam arról, hogy nekem nem lesz elég csak egy négyzet alakú logó. Nem tudtam, hogy azok, akik igazán profi megjelenésre törekszenek, rendelkeznek logóváltozatokkal (álló, fekvő, submark), és mindig a legmegfelelőbbet használják az adott felületen. Így tud bármekkora méretben, bármilyen felületen jól mutatni a logójuk.
Arculati színek? Az meg minek?
Volt egy elképzelésem arról, hogy valamilyen színvilágot ki kellene találni a logómnak, de egyáltalán nem gondoltam arra, hogy az egész brandemnek pontosan meg kellene határozni a színeit. A színek pszichológiájával sem voltam tisztában. Nem is fektettem nagy hangsúlyt erre, csupán arra gondoltam, hogy a fekete uniszex, ezért ezt választottam. Nem volt koncepció, színkódok, minták – semmi, ami a márka üzenetét közvetítette volna.
Ma már tudom, mennyire fontos, hogy legyen egy üzenete a márkánknak, és olyan színeket válasszunk, ami megfelelően közvetíti ezt az üzenetet úgy, hogy az a célcsoportunk számára is vonzó legyen.
Egyszínű logó
Mivel unisex márkát szerettem volna felépíteni, úgy gondoltam, hogy elég nekem, ha csak egy színben, azaz feketében tervezem meg a logóm. Hiszen nem is volt más arculati színem, amivel kitűnhettem volna a tömegből. Azzal sem igazán foglalkoztam, hogy sötét felületen hogyan fogom használni a logót. Általában mindig ezt az „igényes”, fehér hátteres megoldást alkalmaztam, mint ami ezen a Facebook posztnak szánt fotón látható.
Tipográfia – hogy micsoda?
Tényleg, fogalmam sem volt arról, hogy kellene választanom 2-3 betűtípust, amit majd következetesen használok minden online és offline megjelenésemben. Ez egy olyan vakfolt volt, amire aztán tényleg nem gondoltam. Pedig milyen hasznos, amikor a célközönséged már a betűidből is ránézésre felismeri, hogy a te hirdetésedet látja, nem igaz? Az arculati színeiddel együtt pedig ez a felismerhetőség csak hatványozódik. Mennyi lehetőség, amit nem használtam ki!
Saját magam által, Wordben (!!!) szerkesztett szórólap
Igen, a kedvencem. Akkor még nem ismertem a Paint-en kívül más grafikai programot, a Canva nem is létezett. A munkahelyemen egy kicsit használtam a Photoshopot, de csak a képek hátterének eltüntetésére, és azt sem túl profi módon. Így Wordben szenvedtem össze egy szórólapot, amit én nyomtattam ki otthon. Gyönyörű volt! (Nem.)
Sablonos weboldal
Mivel az akkori munkámnak köszönhetően otthonosan mozogtam a webshopok világában, és így az admin felületeken is, nem volt kérdés, hogy a sajátomat magamnak fogom összerakni. Meg is találtam a megfelelő, bérelhető rendszert, ahol könnyedén tudtam összekattintgatni a saját kis online boltomat. Egyébként ez akkor, indulásnak tökéletes volt. Természetesen megvolt az a hátránya, hogy a sablonok eléggé korlátozottak voltak, nem lehetett annyira testre szabni őket. Habár nem is igazán tudtam akkor még, hogy ez probléma lehet, hisz mint említettem, nem voltak arculati színeim és betűtípusaim sem, nemhogy bármi másra gondoltam volna. Semmi, ami egy erős megjelenést és felismerhetőséget biztosított volna a vállalkozásomnak.
Visszatekintve ezek a hibák teljesen egyértelműnek tűnnek, viszont akkor még fogalmam sem volt róla, hogyan csinálhatnám jobban. Nem baj, ha te sem tudod, és kezdő vállalkozóként még nem is engedheted meg magadnak, hogy szakértő segítségét kérd. A lényeg, hogy elkezdd, csináld. Viszont ahogy a vállalkozásod fejlődik, érdemes törekedned arra, hogy az egész arculata, megjelenése is tükrözze ezt a fejlődést.
Fontos megjegyeznem, hogy esetemben a fent említett hiányosságokon kívül hiányzott magába a tevékenységbe vetett hitem is. Nem igazán tudtam elhinni, hogy nekem ez sikerülhet, és nem is voltam 100%-ig biztos benne, hogy ez az, amivel foglalkoznom kellene. Így az első komolyabb nehézségnél fel is adtam.
A következő bejegyzésemben folytatom a korábbi vállalkozásom hibáinak elemzését, ezúttal marketing szempontból. Ha kíváncsi vagy a folytatásra, ne felejts el visszanézni később, vagy kövess a közösségi oldalaimon, hogy biztosan ne maradj le róla!
Ha pedig úgy gondolod, hogy a te vállalkozásodnak is ideje lenne szintet lépnie az online és offline megjelenésében, és ebben a segítségemet kérnéd, vedd fel velem a kapcsolatot és foglalj időpontot egy ingyenes, 30 perces online igényfelmérő konzultációra.