Marketing tanulságok a korábbi vállalkozásomból – Amit ma másként csinálnék
arculat arculattervezés betűtípus brandépítés design keresőoptimalizálás kulcsszó logó marketing márkaépítés seo személyes tipp weboldal webshop
Az előző bejegyzésemben röviden bemutattam a korábbi, sikertelen vállalkozásomat, és webdesigner szemmel vizsgáltam a gyengeségeit. Ma ugyanezt fogom tenni, marketing szempontokat figyelembe véve.
Vágjunk is bele!
Visszajelzések hiánya
Olyan márkát szerettem volna megismertetni a magyar közönséggel, ami itthon még nem volt kapható, és a minőségéből adódóan az ára is magasabb volt. Konkrétan vetekedett az itthon már ismert, nagy márkák áraival. Ezért ki kellett volna alakítanom a bizalmat a termékek iránt. Mert én hiába tudtam, hogy amit kínálok, az valóban prémium minőségű, miért hittek volna nekem? Habár kértem a vásárlóktól (attól a kevéstől, aki volt), hogy legyenek szívesek értékelést írni a webshopom Facebook oldalára, ezt többnyire figyelmen kívül hagyták.
A családtagjaimat, barátaimat (akik szintén hordták és a mai napig imádják a ruhákat) nem kértem arra, hogy véleményt írjanak, mert úgy éreztem, az nem lenne hiteles.
No de egyrészt honnan tudhatta volna bárki, hogy azt a véleményt egy idegen, vagy ismerős írta? Másrészt miért ne lehetne pozitív véleménye a termékemről egy hozzátartozómnak, és miért ne írhatná ezt le?
Ma már úgy gondolom, semmi baj nincs azzal, ha az első értékeléseket az anyukád, vagy a barátnőd írja.
Prémium márka, magas árakkal, jelentéktelen arculattal
Itt jön újra elő az, amit az előző, webdesigner szemmel vizsgálódó bejegyzésemben már kifejtettem. Prémium márkát szerettem volna felépíteni úgy, hogy a vállalkozásom arculata ezt egyáltalán nem tükrözte. Gondoljunk csak arra a szép szórólapra, amit Wordben terveztem magamnak, és megmutattam az előző bejegyzésemben. Ha nem láttad még, itt megnézheted.
Szűkös anyagi forrás, túl széles termékpaletta
Ahogy a legtöbb kezdő vállalkozó, úgy én is szűkös anyagi keretekkel rendelkeztem. Szinte minden pénzemet arra költöttem, hogy minél többféle terméket tudjak betenni a webshopomba, mert azt gondoltam, hogy csak úgy lehetek sikeres, ha vásárlóknak van miből válogatniuk.
Ma már tudom, hogy akár az egy termékes webshopok is sikeresek lehetnek, ha megfelelő marketingkommunikáció és eszközök állnak mögötte. Így egészen máshogy közelíteném meg a helyzetet:
Kezdetben csakis a beszállítóm szupertermékeire, az alakformáló leggingsekre építeném fel a webshopot. Majd amikor ezeket már megismertettem és elfogadtattam a célközönséggel, ezáltal a webshopot is szélesebb körben megismerték, és így már bevételt is termelne, csakis akkor bővíteném a termékpalettát sportruhákkal.
Nem mutattam magam a vállalkozás mögött
A kommunikációmban egyáltalán nem hangsúlyoztam azt, hogy ki vagyok én és mi a háttere az egész vállalkozásnak. Úgy kommunikáltam, mintha ez egy befutott cég lenne, ahol akár többen is dolgoznak. Na nem azért, hogy hazudjak, hanem mert ezt láttam a versenytársaimnál, és úgy gondoltam, ilyennek kell mutatni az én vállalkozásomat is.
Ma már tudom, hogy ezzel elszalasztottam azt a lehetőséget, hogy az emberek igazán kapcsolódni tudjanak hozzám, a személyemhez, és így a márkámhoz is. Utólag nem is értem, miért nem beszéltem arról, hogy csak egy fiatal lány vagyok (akkor még az voltam 😊), aki imád edzeni, rajongója az egészséges táplálkozásnak, és a főállása mellett szeretne felépíteni valamit, amivel biztosítja a jövőjét.
Nem engedtem elég betekintést a háttérfolyamatokba
Az egyetemen megtanultuk, hogy ma már mennyire fontos a marketingben a storytelling. És hogy a fogyasztók szeretik, ha bennfentesnek érezhetik magukat egy-egy márka életében. Ezt megteremthettem volna azzal, ha nyíltan beszélek a kezdetekről, sokkal többet kommunikálok és sokkal nagyobb betekintést engedek a kulisszák mögé, és mutatom a fejlődést, a sikereket. Így téve a történet részévé a vásárlóimat is.
Túl sok értékesítő poszt
Habár szinte minden nap osztottam meg tartalmat a közösségi oldalaimon, és blogot is írtam egészséges receptekkel, a postjaim többnyire egy-egy termék bemutatásáról szóltak. Ami nem baj, de kissé jobban be kellett volna csomagolnom az értékesítést olyan tartalomba, ami inkább edukatív vagy szórakoztató, és nem csak úgy „direktben” postolni a termékeket. Hiszen ki szereti, ha állandóan reklámot tolnak az arcába, nem igaz? Főleg egy ismeretlen márka esetén, amihez nem is kötődnek.
Gyenge USP
A USP, vagyis Unique Selling Proposition az a különleges tulajdonság vagy előny, amely megkülönbözteti a márkát vagy terméket a versenytársaktól. Habár valamennyire én is hangsúlyoztam ezeket a termékeimnél, úgy gondolom, hogy nem eléggé. Magáról a webshopról pedig nem is gyűjtöttem össze ilyen megkülönböztető előnyöket. Nem hangsúlyoztam, hogy miért érdemes pont az én webshopomban vásárolni. Sokkal jobban össze kellett volna szednem és meg kellett volna fogalmaznom ezeket az előnyöket, és sokkal bátrabban kellett volna kommunikálnom róluk.
Szóval ezek és az előző bejegyzésemben leírtak lennének azok a szempontok, melyeket figyelembe véve ma már máshogy indulnék neki a korábbi vállalkozásomnak. Ha megnézed ezt a listát, amit marketing szempontból gyűjtöttem össze, és az előző bejegyzésemben lévőket, melyeket webdesigner szemszögből írtam le, akkor láthatod, hogy mennyi mindent tanultam ebből a korábban értelmetlennek tűnő életeseményből.
Természetesen amikor megszüntettem a vállalkozásom, akkor az én első gondolatom is az volt, hogy mekkora idióta vagyok, hogy ennyi pénzt és energiát öltem ebbe az egészbe. És hatalmasat csalódtam magamban, amiért nem sikerült.
Remélem hasznosnak találtad ezeket a gondolatokat, és van köztük olyan, amit esetleg a te vállalkozásodban is alkalmazni tudsz.
Ha pedig úgy gondolod, hogy nem szeretnél mindent egyedül megoldani, és a segítségemet kérnéd a vállalkozásod profi arculatának megtervezésében, esetleg weboldalra vagy webshopra lenne szükséged, ne habozz!
Foglalj időpontot egy ingyenes, 30 perces felfedező konzultációra! Itt lehetőségünk van arra, hogy megismerjük egymást és megbeszéljük, hogyan tudnék segíteni neked.