Így építs erős márkaidentitást – Márkanév és logó
arculat arculattervezés betűtípus branding alapok brandépítés design keresőoptimalizálás kulcsszó logó logótervezés marketing márkastratégia márkaépítés mármárkaidentitás seo személyes színek tipográfia tipp vizuális megjelenés vállalkozásfejlesztés vállalkozói lét weboldal webshop
Korábbi blogbejegyzéseimben a tudatos márkaépítés fontosságáról (itt), majd a megfelelő pozicionálásról írtam (itt). Ezután megismerkedtünk a márkaidentitás fogalmával, és fontosabb elemeivel (itt).
Most pedig ezeket az elemeket részletezzük, hiszen a márkaépítésnek ez az az aspektusa, melyben én a legtöbb segítséget tudom nyújtani neked. Nézzük, hogyan építhetünk erős márkaidentitást!
Kezdhetjük? Akkor vágjunk is bele!
Ha vállalkozóként azt szeretnéd, hogy a márkád valóban kiemelkedjen a tömegből, az első lépések egyike a tudatos arculattervezés. Ennek alapköve pedig a jól megválasztott márkanév és egy ütős logó. Ebben a blogbejegyzésben részletesen végigvesszük, hogy mire érdemes odafigyelned, hogy a márkád név és logó szintjén is emlékezetes legyen.
Márkanév – Hogyan válassz jól?
A márkanév mindennek az alapja. Ez az első elem, amivel az emberek találkoznak a márkáddal kapcsolatban, az első tényező, ami valamilyen benyomást kelt bennük. Lehetőleg pozitívat, természetesen. 😀
Ezért nagyon fontos, hogy olyan nevet válassz, amely egyszerre:
- rövid, egyszerű, könnyen megjegyezhető,
- jól kiejthető,
- egyedi és kiemelkedő,
- tükrözi a márkád értékeit és üzenetét,
- lehetőleg rendelkezik valamilyen érdekes háttérrel vagy történettel.
Példa: Az IKEA rövid, egyszerű, mégis emlékezetes márkanév. Tudod, honnan ered? Ez egy betűszó, ami a cég alapítójának (Ingvar Kamprad) nevéből és az ő gyerekkori otthonának (Elmtaryd, Agunnaryd) kezdőbetűiből áll össze. Tulajdonképpen mi is az otthonunkat szeretnénk berendezni az IKEA bútorokkal, igaz? Ez a sztori könnyen megragad az emberek fejében, és ad egy extra réteget a márka személyiségének.
A márkanév választásánál az alábbi szempontokat is érdemes figyelembe venni:
- Elérhetőség: Mielőtt beleszeretnél egy névbe, ellenőrizd, hogy használja-e már valaki, le van-e védve, és a hozzá tartozó domain név és a közösségi média profilok elérhetőek-e. Egy jól megválasztott, rövid és könnyen beazonosítható domain kulcsfontosságú az online jelenléted szempontjából.
- Nemzetköziség: Még ha jelenleg nem is tervezel nemzetközi piacra lépni, akkor is érdemes figyelni arra, hogy a név más nyelveken ne jelentsen semmi kínosat vagy félreérthetőt.
- Pozitív asszociáció: A név kiejtése, hangzása pozitív érzéseket keltsen az emberekben, és könnyen összekapcsolható legyen a márkád üzenetével. A hangzás gyakran fontosabb, mint a szó konkrét jelentése.
Példa: A Boci csokoládé neve rövid, barátságos, könnyen megjegyezhető, és azonnal asszociációkat kelt: természetességet, kedvességet sugall, miközben utal a tejcsoki alapanyagára – a tejre. A „Boci” név egyszerűen kiejthető, gyerekek és felnőttek számára egyaránt kedves, és a játékos, szerethető márkaértékeket is tökéletesen megtestesíti. Ez a névválasztás tehát ideális példa arra, hogyan erősíthet egy márkanév érzelmi kapcsolatot a célcsoporttal.
Logó – Mi teszi igazán ütőssé?
A logó az arculattervezés alfája és omegája. Egy jó logó egyetlen pillantással átadja, miről szól a márka, és könnyedén felismerhetővé teszi azt. De mitől működik igazán jól egy logó?
1. Egyszerű
Egy jó logó egyszerű. Minél kevesebb elemből áll, annál könnyebb megjegyezni.
Tudom, hogy nagyon csábító egy csilli-villi, részletgazdag logót készíteni magadnak Canvában, vagy generáltatni egyet AI-jal. Főleg, hogy ezek (többnyire) ingyenesek is. De biztos vagy benne, hogy hatékonyak is?
Észrevetted már, hogy általában az igazán nagy márkák logói a legegyszerűbbek? Igen, még a luxusmárkáké is.
A Spotify logója letisztult, minimalista. Egyszerű formák és tiszta színek – ez az, ami azonnal felismerhetővé teszi.
Rossz logó

Jó logó

2. Megkülönböztethető
A logód legyen egyedi, valami, ami azonnal kiemeli a márkádat a versenytársaid közül. Tartalmazzon olyan egyedi elemeket, ami csak a te márkádra jellemző.
Például a Toblerone logóban elrejtett medve nemcsak egy kreatív vizuális trükk, hanem utalás is a márka svájci származására (a medve Bern városának szimbóluma).

3. Időtálló
Egy jól tervezett logó hosszú évekig, akár évtizedekig is működik anélkül, hogy jelentős átalakítást igényelne.
A Shell logó például több mint egy évszázada létezik, és bár minimálisan változott az évek során, alapvető formája és színe megmaradt.

4. Alkalmazkodik
Egy jó logó működik színesben, fekete-fehérben, nagyban és kicsiben is. Hiszen olyan sokféle felületen kell használni! Biztos, hogy a te logód ugyanolyan jól kivehető egy apró tollon is, mint egy hatalmas molinón?

Mivel az alkalmazási terület, felület is sokféle, ezért nem elég az sem, ha csak egyféle logó készül – szükséged lesz logóváltozatokra is!
Természetesen az elsődleges, vagy főlogó az alap, de ezen felül ezek kellenek még:
Álló logó: A logó olyan változata, ahol az egyes elemek egymás alatt, függőlegesen helyezkednek el. Ez a formátum különösen akkor hasznos, amikor szűkebb, vertikális tér áll rendelkezésre, például névjegykártyán, plakátokon, roll-up-on, ajándékutalványokon.

Fekvő logó: A fekvő vagy vízszintes logó a logó olyan változata, ahol az elemek egymás mellett helyezkednek el. Ezt a formátumot gyakran akkor használják, ha több vízszintes hely áll rendelkezésre, például webhelyek fejlécében, bannereken vagy más széles formátumú alkalmazásokban.

Submark: Egy minimalista, kompakt változat, amely kisebb helyeken is jól működik, például profilképként, ikonként vagy vízjelként. Letisztult és könnyen azonosítható.

Pecsét/logójel: Kör alakú, pecsét hatású verzió (opcionális, nem kötelező). Ideális bélyegzőként, csomagoláson, matricákon vagy hivatalos dokumentumokon való használatra.

Most már te is látod: a logód és a márkaneved nem csak dekoráció, hanem valódi stratégiai eszközök, melyek nagyban hozzájárulnak a vállalkozásod sikeréhez. És sokkal több kell hozzá, minthogy csak összeválogass Canvában néhány sablonos, bárki által használható elemet. Tudatosság, tervezés, koncepció. Így indulj neki!
Ne feledd: a márkaneved és a logód az első kézfogásod az ügyféllel, az első benyomás, amelyet csak egyszer alakíthatsz ki. Legyen ez a benyomás ütős, emlékezetes, és hitelesen tükrözze azt, amit képviselsz!
Ha bizonytalan vagy, vagy úgy érzed, profi segítségre lenne szükséged a márkád vizuális identitásának megtervezésében, ne habozz – itt vagyok, és örömmel segítek neked ebben! Írj nekem üzenetet, vagy rögtön foglalj időpontot egy INGYENES, 30 perces online konzultációra!
Tarts velem a következő blogbejegyzésben is, ahol a márka színeinek titkaiba vezetlek be téged! És persze ne felejts el feliratkozni a hírlevelemre, hogy elsőként értesülj a legfrissebb blogbejegyzésekről, márkaépítési és arculattervezési tippekről!